Τριήμερο στη Μονεμβασιά!

Που θες να ταξιδέψεις;

Το ταξίδι σου στο www.travelsalad.gr θα σε οδηγήσει σε όμορφα μέρη στην Ελλάδα και το εξωτερικό...

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-χρυσαφίτισσα-πλατεία

Τριήμερο στη Μονεμβασιά!

Πάντα ήθελα να επισκεφθώ τη Μονεμβασιά αλλά δεν είχε τύχει να βρω την αφορμή. Τελικά, δε χρειάζεται αφορμή… παρά ένα «Φύγαμε»! Είναι Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου και αξίζει τον κόπο μια μέρα άδεια για να δέσεις ένα ωραίο τριήμερο στη Μονεμβασιά.

19 Φεβρουαρίου 2016, Παρασκευή. Αθήνα – Μονεμβασιά

Χαλαρά ξεκινάμε από την Αθήνα λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι και κατά τις 6 το απόγευμα φτάνουμε στη Μονεμβασιά, στον Νομό Λακωνίας. Τα μπλόκα των αγροτών καθυστέρησαν για λίγο την άφιξή μας, που από την Αθήνα είναι περίπου 4 ώρες, αλλά η εικόνα της παραμυθένιας καστροπολιτείας έσβησε κάθε σημάδι κούρασης. Το φεγγάρι διακρινόταν αχνά στον ουρανό, όσο προσεγγίζαμε με το αυτοκίνητο τον μεσαιωνικό οικισμό, από τη γέφυρα – τη μόνη έμβαση (απ’ όπου πήρε και το όνομά της η Μονεμβασιά) – που ενώνει τη Νέα με την Παλαιά Μονεμβασιά.  Παρκάρουμε πριν την πύλη – δεν κυκλοφορούν αυτοκίνητα μέσα στην καστροπολιτεία – και κάνουμε check in στο παραδοσιακό ξενοδοχείο Malvasia. Υπέροχα δωμάτια, διάσπαρτα σε όλο κάστρο, που διατηρούν την παραδοσιακή αρχιτεκτονική και το στιλ του μεσαιωνικού οικισμού. Να βγαίνεις στο μπαλκόνι και να απλώνεται στα πόδια σου, το μικρό αλλά μυστήρια γοητευτικό Μυρτώο πέλαγος.

τριήμερο-στη -μονεμβασιά-γέφυρα

8 μ.μ. Βόλτα στο κάστρο της Παλαιάς Μονεμβασιάς

Η Μονεμβασιά χωρίζεται στην Άνω και την Κάτω πόλη. Τα περισσότερα αξιοθέατα, σπίτια και καταλύματα, θα τα βρείτε στην Κάτω Πόλη. Περιπλανηθείτε στα στενά, που το βράδυ μοιάζουν με μυστήριο λαβύρινθο, αφήστε την ιστορία του μεσαιωνικού οικισμού να φτιάξει εικόνες στο μυαλό και ακούστε τη θάλασσα να χτυπά στα βράχια. Ξεκινώντας από την είσοδο της καστροπολιτείας συναντάτε την προτομή του Γιάννη Ρίτσου και το σπίτι του.

τριήμερο-μονεμβασιά-χρυσαφίτισσα-εκκλησία

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-πλατεία-χρυσαφίτισσας-ρίτσος

Συνεχίστε χωρίς να ρωτήσετε τίποτε… Ακολουθήστε το ένστικτό σας, τα λιγοστά φώτα, τα τείχη και τη θάλασσα στα δεξιά σας και φτάσατε στην ατμοσφαιρική και πρόσφατα ανακαινισμένη πλατεία της Χρυσαφίτισσας, με την ομώνυμη εκκλησία της Παναγίας (trivia: το Κάστρο έχει 40 εκκλησίες… εντυπωσιακό!), όπου βρίσκεται το σπίτι που γεννήθηκε ο Γιάννης Ρίτσος και από το 2011 στεγάζεται το παραδοσιακό ξενοδοχείο Κελλιά. Ο τάφος του ποιητή όπως επίσης και τα ποιήματά του μοιάζουν ένα με την πέτρα, τη γη και τη θάλασσα. Είναι μέρος της καστροπολιτείας. Αφιερώστε λίγο χρόνο και διαβάστε τα, σαν σε θεατρικό σκηνικό κάτω από το φεγγάρι.

9 μ.μ. Φαγητό στην καστροπολιτεία

Τέτοια εποχή στη Μονεμβασιά δε λειτουργούν πολλά εστιατόρια καφέ και τα συναφή. Θα βρείτε λίγα και εκλεκτά. Πολύ μού άρεσε αυτό. Ξεκούρασε το μυαλό. Στον δρόμος μας συναντάμε γάτες, πολλές γάτες, μαζεμένες στα τραπέζια μιας γλυκιάς, παραδοσιακής φωτισμένης ταβέρνας. Σιγανά ακούγεται ρετρό μουσική και διακρίνονται άνθρωποι γελαστοί, χαρούμενοι, ευχαριστημένοι. Αυτό είναι!

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-φαγητό-μαριάνθη

Πιάνουμε privé τραπέζι στον εσωτερικό χώρο της ταβέρνας Μαριάνθη, με το κασετοφωνάκι να μας γυρίζει πίσω στο 1920 με 1950 και αρχίζουμε να ερωτευόμαστε πραγματικά τον τόπο. Στο τραπέζι καταφθάνουν, χωριάτικη σαλάτα, παραδοσιακά σαΐτια (τηγανητά πιταρούδια με τυρί και μυρωδικά, που πρέπει οπωσδήποτε να δοκιμάσετε), κοτόπουλο, χειροποίητο μπιφτέκι και ροζέ τοπικό κρασί. Η βραδιά μάς βρίσκει ανάλαφρους και γλυκά νυσταγμένους. Παίρνουμε τον δρόμο για τον ύπνο που νωχελικά σκεπάζει το κάστρο.

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-μαριάνθη-φαγητό

20 Φεβρουαρίου 2016, Σάββατο. Κάστρο Μονεμβασιάς

Απολαμβάνουμε το πλούσιο πρωινό του ξενοδοχείου Malvasia και φύγαμε για εξερεύνηση της καστροπολιτείας με τα «φώτα της ημέρας».

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-πρωινό-μαλβάζια

Παίρνουμε τον κεντρικό δρόμο, το βυζαντινό καλντερίμι, ρίχνουμε κλεφτές ματιές στην αγορά και καταλήγουμε στην κεντρική πλατεία με το παλιό κανόνι και την Εκκλησία του Ελκόμεννου Χριστού. Θαυμάστε τις μεταβυζαντινές εικόνες και τα μαρμάρινα γλυπτά και αν έχετε διάθεση επισκεφθείτε το τζαμί με την Αρχαιολογική Συλλογή Μονεμβασιάς, που βρίσκεται ακριβώς απέναντι. Αγναντέψτε και πάρτε το στενό δρομάκι που σας λέει η καρδιά. Εμείς ακολουθούμε τον ήλιο και το γλυκό θαλασσινό αεράκι προχωρώντας με τα τείχη και το πέλαγος στα δεξιά μας.

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-πλατεία-ελκόμενου-χριστού

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-πλατεία-χρυσαφίτισσας

Αξιοθαύμαστο πολεοδομικό σχέδιο, νεοκλασικά μπαλκόνια, πέτρα, χρώματα και αρμονία συνθέτουν την αψεγάδιαστη εικόνα της Παλαιάς Μονεμβασιάς. Περνάμε την πλατεία της Χρυσαφίτισσας, που την καίει ο ήλιος, πετάμε κι εμείς τα ελαφριά μπουφάν και κατηφορίζουμε προς Πορτέλο – μία από τις παραλίες μέσα στην Καστροπολιτεία. Η άλλη είναι η Κουρκούλα, έξω από το Κάστρο – ακριβώς κάτω από τα τείχη. «Βρέχουμε» τις αισθήσεις με αλάτι και δροσιά για να ανέβουμε σιγα σιγά στην Άνω Πόλη.

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-θάλασσα-πορτέλο

«Ανάβαση» στην Άνω Πόλη

Περίπου 20 λεπτά ανάβασης ανάμεσα στα στενά, λιθόστρωτα δρομάκια του παραδοσιακού οικισμού και φτάσατε στην Άνω Πόλη, τον «Γούλα». Εμείς επιλέξαμε να είμαστε πιο χαλαροί. Παρεκκλίνουμε λίγο από την «πεπατημένη διαδρομή» και βγαίνουμε εκτός τειχών για μια μικρή βόλτα στον Φάρο της Μονεμβασιάς. Ο φάρος κατασκευάστηκε το 1896 και είναι εγκατεστημένος στο Γιβραλτάρ της ανατολής, στο άκρο Μίνωα. Το θέαμα είναι εντυπωσιακό, η ενέργεια του σημείου σε αγκαλιάζει σαν άνεμος… Εγώ, τους φάρους τους αγαπώ, αν και νιώθω ότι με κρατούν σε απόσταση ασφαλείας… άγρυπνοι φρουροί στεριάς και θάλασσας. Νομίζω ότι μετά από αυτή τη στάση ,θα τους αγαπήσετε κι εσείς.

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-φάρος

Στον δρόμο για Άνω Πόλη συναντάμε τη μικρή όαση του Malvasia Cafe. Φοίνικες, σκιά, δροσιά, υπέροχη θέα, ησυχία, μια γάτα και τρία μόνο τραπέζια αρκούν για ελληνικό καφέ, χυμό, μια γλυκιά κουβέντα και σιωπή… μιλάει το τοπίο. Ανασυγκρότηση και συνεχίζουμε.

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-βεράντα-μαλβάζια

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-μαλβάζια-καφέ

Σε 20 λεπτά, προσεγγίζουμε την περίφημη Αγία Σοφία – μια μικρογραφία της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη – που στέκεται επιβλητική στον απόκρημνο βράχο. Δυστυχώς είναι κλειστή λόγω ανασκαφικών εργασιών, που μας ενημέρωσαν ότι θα ολοκληρωθούν μετά το Πάσχα. Ρίχνουμε κλεφτές ματιές και ξεκουραζόμαστε απολαμβάνοντας τη μοναδική θέα. Η Κάτω Πόλη, τα Τείχη, η θάλασσα και αυτά τα χρώματα, που δένουν σαν κομμάτι της γης ζωγραφισμένο σε καμβά…

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-αγιά-σοφιά-θέα

Καθώς το μάτι φωτογραφίζει, αριστερά και λίγο πιο χαμηλά ένα μικρό εκκλησάκι μέσα στον βράχο. Μόνο το λευκό διακρίνεται μέσα στο πράσινο, τον βράχο και το χώμα. Πάμε να το ανακαλύψουμε! Tip: Επιβάλλονται τα άνετα ρούχα και τα αθλητικά παπούτσια για να είστε ευέλικτοι.

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-εκκλησάκι-στο-βράχο

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-εκκλησία-βράχος-άνω-πόλη

5 μ.μ. Φαγητό στην Κάτω Πόλη

Από τα ψηλά κατηφορίζουμε για το κέντρο. Η Άνω Πόλη είναι σχεδόν έρημη και άκρως γοητευτική. Μυστήριο, ο ήχος της θάλασσας και ο άνεμος μάς ακολουθούν μέχρι να μπούμε στο κεντρικό καλντερίμι. Βουκαμβίλιες και θολωτές στοές, πυργόσπιτα και μνήμες  – από τους Λάκωνες, τους Φράγκους, τους Βυζαντινούς, τους Καταλανούς, τους Βενετούς και τους Τούρκους, που έζησαν στη Μονεμβασιά – χαραγμένες στην πέτρα του τόπου, μας οδηγούν σε μυρωδιές στην Κάτω Πόλη που σφύζει από ζωή.

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-κάτω-πόλη

Μπαίνουμε να τσιμπήσουμε στο μοντέρνο μεζεδοπωλείο Βόλτες. Νέα παιδιά με όρεξη και μεράκι στην κουζίνα, σε έναν χώρο που κρατά στοιχεία της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής της καστροπολιτείας.

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-ταβέρνα-βόλτες

monemvasia-voltes-fagito-taverna

7 μ.μ. Βόλτα και γλυκό

Περπατάμε στα όμορφα μαγαζάκια του κεντρικού δρόμου. Τα παραδοσιακά, τοπικά προϊόντα κυριαρχούν και η αλήθεια είναι ότι θες να το δοκιμάσεις όλα. Κάτι κάναμε κι εμείς με τη βοήθεια των χαμογελαστών και πολύ φιλόξενων ιδιοκτητών και καταλαλήξαμε σε τοπικό μέλι από ρείκι, το μελόκρασο της Μονεμβασιάς και χειροποίητα γλυκά του κουταλιού, που προμηθευτήκαμε από το Κελάρι – το παλαιότερο κατάστημα τοπικών προϊόντων στο κάστρο – με την υποδειγματική φιλοξενία και υποδοχή της ιδιοκτήτριας!

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-τοπικά-προϊόντα

Αν θέλετε να ξοδέψετε περισσότερα, μη διστάσετε να δοκιμάσετε το διάσημο τοπικό κρασί Malvasia, ένα μοναδικό κρασί με ιστορική ονομασία προέλευσης, τα ξακουστά αμυγδαλωτά, δίπλες βουτηγμένες σε μέλι που λιώνει σε μπεν μαρί και σασουμάδες (η Σπαρτιάτικη εκδοχή του μπακλαβά). Δυο – τρία μπαρ είναι ανοιχτά για χαλαρό ποτό… Αλλά η γλυκιά νύχτα μάς έδειχνε το μπαλκόνι με τον ανοιχτό ορίζοντα του δωματίου.

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-θέα-μαλβάζια

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-μαλβάζια-ξενοδοχείο

«Τις καλές μέρες από ψηλά φαίνεται μέχρι και η Κρήτη…», μας είπαν. Η βροχή που ξέσπασε στη συνέχεια μείωσε την ορατότητα αλλά το φεγγάρι ήταν συντροφιά στη «Σονάτα του Σεληφώνοτος» του Γιάννη Ρίτσου, που λες και την άκουγες σε κάθε στάλα. Το μελόκρασο και τα γλυκά του κουταλιού γλύκαναν τα όνειρά μας και κόπασαν τη βροχή μέχρι το πρωί.

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-νάντια-σουφλή-μαλβάζια

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-μαλβάζια-δωμάτιο-με-θέα

21 Φεβρουαρίου 2016, Κυριακή. Μονεμβασιά – Αθήνα

Τι όμορφο να ανοίγεις τα κεντημένα κουρτινάκια του μικρού ξύλινου παραθύρου και να νιώθεις το «πέτρινο καράβι» ήρεμα αραγμένο στο προστατευτικό Μυρτώο Πέλαγος! Μαζεύουμε πράγματα, εικόνες και αναμνήσεις και προετοιμαζόμαστε για την επιστροφή.

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-ενετικό-καφέ-γάτα

Μια τελευταία βόλτα σε γωνιές που έμειναν καλά κρυμμένες – είναι εύκολο να γυρίσεις το Κάστρο της Μονεμβασιάς σε δύο μέρες – δυο κουβέντες με τους ντόπιους, που θα σε θυμούνται και θα σε περιμένουν πίσω με ανοιχτή αγκαλιά και ένα καφεδάκι στο Ενετικό με θέα τη θάλασσα και τον ήλιο, λαμπερό και ανοιξιάτικο, είναι ό,τι πρέπει για να βάλεις πρόγραμμα για την επόμενη επίσκεψη στην Καστροπολιτεία. Ποτέ δεν έφτασε μόνο μία στους πιστούς fan της.

τριήμερο-στη-μονεμβασιά-δωμάτιο-θέα-μαλβάζια-ξενοδοχείο

1 Comment

Comments are closed here.